V nejbližších letech se budou na železnici mezi Brodkem u Přerova a Ostravou-Svinovem dít věci. V roce 2026 by měla začít stavba vysokorychlostní tratě Moravská brána, kde budou vlaky jezdit až 320 kilometrů za hodinu. V souvislosti s touto stavbou za až 80 miliard korun uzavřela Státní Správa železnic smlouvu na předběžný archeologický výzkum území na trase plánované vysokorychlostní trati v úseku mezi Hranicemi a Ostravou-Svinovem.
Archeologický výzkum bude zahájen v květnu a potrvá 15 měsíců. „Během této doby budou prováděny prospekční činnosti, které pomůžou určit rozsah archeologických rizik v dané lokalitě a poslouží jako důležitý podklad pro další přípravu stavby vysokorychlostní železnice,“ uvedla Správa železnic.
Průzkum zajistí konsorcium společnosti Archaia Brno a Národního památkového ústavu. Brněnští archeologové již mají za sebou léta zkušeností, zejména z průzkumů připravovaných dálnic či výzkumu u historických budov.
